Een droom...

Inmiddels is onze droom uit gekomen! In juni 2013 zijn we naar Curaçao geweest om met Luuk de 2 weken durende therapie te volgen. Een meer dan geweldige ervaring! En stiekem zeker voor herhaling vatbaar! Lees hier het uitgebreide dagboek van onze trip!

Wij hebben een droom... Een droom die altijd heel ver weg leek te zijn. Maar naarmate de jaren vorderen is de droom groter geworden. Dromen blijven bestaan, maar nog mooier zou zijn als deze werkelijkheid zou kunnen worden! Onze wens is om met onze zoon Luuk dolfijntherapie volgen!

Luuk is 6 jaar en heeft downsyndroom. Dit was in begin even een klap, maar al gauw zijn we ervoor gegaan. Met ups en down, dat wel. Maar Luuk heeft ons al gauw geleerd dat het vooral enorm genieten is met dit bijzondere mannetje. Luuk is een heerlijk vrolijk kind. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij is alert en erg nieuwsgierig. Hij wil graag de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis. Hij is zich aan het ontpoppen tot een heuse charmeur. Soms duurt het net iets langer om van hem een reactie of een lach te krijgen. Maar zodra je dat lukt, pakt hij je helemaal in. Luuk is dol op zijn broertje Sem van 4 en Luuk is grote held van Sem!

Wil je meer lezen over Luuk? Kijk dan op
www.luukdevries.nl . Het dagboek wordt al 6 jaar bijgehouden.

Op deze site kun je het blog lezen en zien wat voor acties we hebben gehouden voor Luuk. Inmiddels hebben we ruimschoots het therapiebedrag bij elkaar gekregen en zijn overdonderd door de acties van anderen en de hartverwarmende reacties! Geweldig! Onze droom komt uit: Luuk gaat naar de dolfijnen!

Lees onderaan deze pagina meer over dolfijntherapie.

"De knopen zijn doorgehakt! Wij hebben een droom, een droom om Luuk enorm te helpen met zijn ontwikkeling. De logopediste van Luuk, Marieke, vertelde deze week dat dolfijntherapie echt iets voor Luuk zou zijn. Het zou hem enorm helpen met zijn spraak. Want die loopt nog ietsjepietsje achter. Het zou hem helpen om alles wat meer duidelijk te kunnen maken aan ons, op school en iedereen om hem heen. Het zou hem helpen en ons ook. Want wat is communiceren toch belangrijk. Wij kennen Luuk door en door en tussen zijn brabbeltaal door, komen steeds meer verstaanbare woorden voorbij. En ook met handen en voeten (lees: gebarentaal) komen we samen een heel eind. Maar wat zou het fijn zijn als Luuk nog wat meer gestimuleerd zou worden met zijn ontwikkeling! Niet alleen zijn spraak, maar zijn niet-zindelijk zijn, zijn zelfvertrouwen zou zo'n enorme boost kunnen krijgen. Maar ook zijn grove en fijne motoriek, sociale en functionele vaardigheden, cognitieve ontwikkeling komen aan bod. Ja, Marieke heeft de droom weer aangewakkerd en we willen proberen onze droom uit te laten komen. Helpen jullie mee?"

Rekeningnummer

Steun deze actie en maak onze droom werkelijkheid!
Rekeningnummer 110.59.58 t.n.v. L de Vries ovv Luuk!

De teller staat op € 8.185,-

woensdag 12 juni 2013

Tweede therapiedag, goede concentratie van Luuk

We hebben nog lang nagenoten gisteren. Luuk was heel de middag in opperbeste stemming, maar wel al gauw doodmoe. Om kwart over 6 wilde hij al naar bed. Hij heeft daar nog een uurtje lekker geluisterd naar muziek. Wel apart, we zitten hier met 32 graden en Luuk luistert nog steeds naar de Oeteldonkse muziek op Youtube. We hebben de oefeningetjes thuis dus ook maar even laten zitten, op advies van de therapeuten. Luuk heeft nu een hoop indrukken te verwerken.


Vanmorgen weer heel vroeg wakker en om 10 uur weer naar het Therapy Centre. Luuk had er veel zin, we hoeven de naam Chabelita maar te noemen en hij staat vrolijk op.
Het lopen van de auto naar het therapy Centre gaat moeizaam. Het is slechts een paar honderd meter, maar wij doen er 10 minuten over. Luuk blijft regelmatig met zijn armen over elkaar staan.
Maar op plaats van bestemming kwamen al gauw Merel, Lisette en Katharina hem halen en hij liep enthousiast mee. Sem werd opgehaald door Gabrielle en had er superveel zin in.
Wij moeten dan eerst een tijdje wachten, want Luuk doet op dit moment opdrachten binnen. Daarna begint weer het uitkleed- en plasritueel. Op de wc gaan, gaat zonder problemen. Plasje komt vaak niet. Goede tip is wel, alleen doortrekken als er daadwerkelijk een plasje is gekomen, maar altijd enthousiast zijn.

En dan zien we Luuk weer naar Dock 1 lopen. Omringd door een fotograaf en een videograaf. Super, want die foto's krijgen we allemaal mee naar huis en zo dichtbij kunnen wij natuurlijk niet komen.
Het is een veel bezocht centrum door wetenschappers, studenten en geïnteresseerden van over de hele wereld. Steeds wordt ons gevraagd of ze ook naar Luuk mogen kijken. Het geeft aan dat de therapie hier bijzonder is. Dat blijkt ook uit ons gesprek met de office manager en een wetenschapper uit Nederland. Hij heeft veel onderzocht in zijn leven, maar vroeg zich af hoe dat nu ging 'zwemmen met dolfijnen'. Was dat nu de dolfijn zelf die de dingen verwezenlijkt a la Jomanda of gaat het anders. Hij wilde het zelf zien. En was zeer onder de indruk, vertelde hij. Vooral van het therapeutisch karakter. Er werkt een heel team met 1 kind. Op de site van Willem Wever heb ik nog een eenvoudige uitleg gevonden van de therapie.

Dolfijnentherapie werd voor het eerst gedaan in 1978 in Californië. Dr. Nathanson deed daar een aantal experimenten met dolfijnen en kinderen met het Down Syndroom. Hij kwam erachter dat kinderen met een geestelijke handicap beter kunnen leren wanneer hun zintuigen (oren, ogen, tast en reuk) geprikkeld worden. Wanneer de kinderen iets kunnen ruiken, voelen, horen en zien dan onthouden ze het beter dan dat ze iets alleen maar kunnen zien of horen.
De dolfijnen in een speciaal dolfijnentherapie centrum zijn zo getraind dat ze met deze kinderen kunnen spelen. Dit zijn dus andere dolfijnen dan in het Dolfinarium.
Uit de experimenten bleek dat de kinderen 4x zo snel leren wanneer ze beloond worden door het spelen met de dolfijn. De dolfijnen zijn eigenlijk een soort assistent bij de therapie. Wanneer kinderen goede antwoorden geven of opdrachten goed uitvoeren mogen ze met de dolfijn 'spelen'. Ze mogen bijvoorbeeld de dolfijn aaien of een visje geven of zwemmen met de dolfijn.

De kinderen voeren niet zomaar wat opdrachten uit. Over de opdrachten (de therapie) is goed nagedacht door een team van artsen. Een therapie kan bijvoorbeeld twee weken duren. Stapje voor stapje leren kinderen nieuwe vaardigheden en krijgen vaak een 'beloonmoment' met de dolfijn!
Net als andere walvissen staan dolfijnen bekend als zeer intelligente en sociale dieren. Ze hebben relatief grote hersenen. Daarom zijn dolfijnen erg geschikte dieren om te assisteren bij de therapie voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke handicap.

We beseffen hier des te meer dat dit the place to be is door de getrainde dolfijnen, de therapeuten, dolfijntrainers, het inzetten van veel opdrachten op het dock, het open zeewater etc. 
Luuk is vandaag zeker een uur op het dock en in het water geweest. We zagen dat ze de blokjes al
gebruiken en Luuk pakt dat heel goed op. Per woord wijzen ze 1 blokje aan. In het water tellen ze de
vingers. Thuis hebben we het een paar keer ongedwongen geprobeerd en dat gaat ook goed! De zinnen zijn zo veel duidelijker!

Luuk mag zelf zijn beloning kiezen, hoorden we later. Hij mag kiezen uit 2 kaarten die een trukje van de dolfijn laten zien. Die kaart geeft hij aan de dolfijntrainster, zij geeft de opdracht aan Chabelita en binnen no time krijgt Luuk zijn truk te zien. Luuk schatert het uit van de pret! Geweldig om te zien! De trukjes worden ook steeds mooier om te zien.
http://m.youtube.com/watch?v=8Fmmr_SN5gI
In het evaluatiegesprek hoorden we dat Luuk het heel goed had gedaan en een hele goede concentratie had. Dat is knap zeiden ze, want het is immers pas de tweede dag. Dat is goed werkbaar. Ze zijn door gegaan met de leerdoelen van gisteren. Blokjes gaan dus heel goed. Ja en nee is nog lastig voor Luuk. Begrijpt hij het niet of gebruikt Luuk 'ja' als dat hem beter uit komt. En dat zou zo maar eens kunnen ;-).

Sem heeft het ook weer enorm naar zijn zin gehad. Hij heeft een zeeleeuwenshow gezien, op de boot de vissen en haaien onder water gezien en geknutseld. Morgen mag hij ook het dock met Luuk om te helpen. Nog niet het water in. Donderdag hebben we al de family-swim met dolfijnen. Luuk mag niet mee, het is alleen bedoeld voor Sem en ons. Kan niet wachten, lijkt me te gek!

' s Middags zijn we nog heerlijk wezen zwemmen in het zwembad naast het appartement. Duidelijk favoriet bij ze. Ik ben ook benieuwd of ik ze nog eens mee naar de zee krijg ;-). Aan het einde van de middag hadden we nog een Happy Hour borrel  van het CDTC bij de Dolphin Suites. Het is bedoeld als kennismaking van de therapeuten en de andere ouders en kids. Wij hebben kennis gemaakt met Daan, een jongen van 13 met Downsyndroom. Leuk gesprek met hem en de ouders gehad. De kids hadden de grootste lol samen! Leuk om te zien hoe Daan en Luuk een klik hadden. Sem vond dat Daan hetzelfde praatte als Luuk. Daarna nog even heerlijk wezen eten bij Zanzibar. Een tafeltje met uitzicht op de zee. Even bijkomen, het zijn best pittige dagen voor ons gezinnetje. Maar heel bijzonder!















3 opmerkingen:

  1. Ja, dat is natuurlijk cool vet en kikken voor Luuk.
    Als je deze beelden aan het bekijken bent, dan vergeet je even alle ellende in de wereld. Zo intens en met een gulle glimlach, dat Luuk bezig is met zijn dolfijn. Dat is genieten, niet alleen voor Luuk, maar voor iedereen die deze foto’s onder ogen krijgen. De glimlach van een kind doet je beseffen……………waarvoor jullie en alle alle al jullie vrienden zich hebben ingezet, om de droom: Luuk naar de Dolfijnen te laten uitkomen.
    Ook weer prachtig weergegeven jullie belevenissen van de tweede therapiedag. Het is een genot om deze te lezen en zo realistisch.
    Geniet nog lekker samen en willen jullie langer blijven op Curacao, laat het even weten, dan sturen we Dave weer naar Nijmegen.

    Groeten: Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hans,

    Het is werkelijk genieten met Luuk. Hoe hij ook opleeft wanneer hij weer naar Chabelita toe mag, echt fantastisch om te zien. We zijn ondertussen nog enthousiaster geraakt dan dat we al waren, een langer verblijf is dus zeker welkom;-). Stuur Dave dus maar op pad en vergeet jezelf niet...!!! ;-) Zonder jouw hulp hadden we hier ook niet gezetten met Luuk. Zometeen gaan we weer en mag Sem mee op de dock, ze hebben er allebei veel zin in.

    Groetjes, Leon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat mooi weer om te lezen, ik had de kinderen in de klas heel sumier iets verteld en ze waren trots op luuk!

    succes en groetjes aan luuk en sem

    BeantwoordenVerwijderen

Wat is dolfijntherapie?

Dolfijn ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen.

Wat het is: een uniek, door dolfijnen ondersteund programma
CDTC biedt een twee weken durend programma op maat waarin de interactie met dolfijnen een hoofdrol speelt. Het is ontworpen voor de behandeling van patiënten van 3jaar en ouder met handicaps als autisme en hersenverlamming, en ook voor mensen met psychologische aandoeningen als depressie en posttraumatisch stresssyndroom. (Zie lijst van diagnoses.) Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het complementeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is, worden diens ouders, broertjes en zusjes nauw betrokken bij de behandeling. Het programma wordt geboden in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Spaans.

Wat er bereikt wordt: een positief verschil
Er is een hoge mate van succes. Onze patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
• fijne en grove motorische vaardigheden
• spraak en taalbeheersing
• cognitieve ontwikkeling
• sociale en functionele vaardigheden
Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Hoe het werkt: de dolfijn als krachtige motivator
Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Voorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Waarom dolfijnen: slimme en sociale dieren
Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. “De dolfijn is net als ik!” Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Hoe het programma is opgebouwd
• Een twee weken durend programma op maat
• Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag
• Tussentijds een vrij weekend
• De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut
• Aangepaste programma’s zijn op aanvraag beschikbaar
Op de eerste dag verwelkomt de therapeut de patiënt, diens familie en verzorgers. (Voorafgaand aan de anamnese is de medische geschiedenis en alle informatie van de behandelaars thuis al bestudeerd.) Samen met de therapeut worden nu heldere doelen gesteld. Er volgt een rondleiding door het centrum en er is gelegenheid tot kennismaking met het behandelend team en de andere patiënten en gezinnen. Dan kan de sessie beginnen. Tijd om de dolfijnen te ontmoeten en samen met ze aan de slag te gaan.

Hoe de sessies zijn opgebouwd
Iedere sessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:• Een haf uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer• Een uur door de dolfijn ondersteunde therapie op het platform en in het water• Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren• EvaluatieTijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een capabele stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.Op het platform en in het water voegen een dolfijnentrainer en een dolfijn zich bij het team. De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. Ouders en verzorgers kijken van een afstand toe. Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt, diens familie en verzorgers. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

Meer info op http://www.cdtc.an/