Een droom...

Inmiddels is onze droom uit gekomen! In juni 2013 zijn we naar Curaçao geweest om met Luuk de 2 weken durende therapie te volgen. Een meer dan geweldige ervaring! En stiekem zeker voor herhaling vatbaar! Lees hier het uitgebreide dagboek van onze trip!

Wij hebben een droom... Een droom die altijd heel ver weg leek te zijn. Maar naarmate de jaren vorderen is de droom groter geworden. Dromen blijven bestaan, maar nog mooier zou zijn als deze werkelijkheid zou kunnen worden! Onze wens is om met onze zoon Luuk dolfijntherapie volgen!

Luuk is 6 jaar en heeft downsyndroom. Dit was in begin even een klap, maar al gauw zijn we ervoor gegaan. Met ups en down, dat wel. Maar Luuk heeft ons al gauw geleerd dat het vooral enorm genieten is met dit bijzondere mannetje. Luuk is een heerlijk vrolijk kind. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij is alert en erg nieuwsgierig. Hij wil graag de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis. Hij is zich aan het ontpoppen tot een heuse charmeur. Soms duurt het net iets langer om van hem een reactie of een lach te krijgen. Maar zodra je dat lukt, pakt hij je helemaal in. Luuk is dol op zijn broertje Sem van 4 en Luuk is grote held van Sem!

Wil je meer lezen over Luuk? Kijk dan op
www.luukdevries.nl . Het dagboek wordt al 6 jaar bijgehouden.

Op deze site kun je het blog lezen en zien wat voor acties we hebben gehouden voor Luuk. Inmiddels hebben we ruimschoots het therapiebedrag bij elkaar gekregen en zijn overdonderd door de acties van anderen en de hartverwarmende reacties! Geweldig! Onze droom komt uit: Luuk gaat naar de dolfijnen!

Lees onderaan deze pagina meer over dolfijntherapie.

"De knopen zijn doorgehakt! Wij hebben een droom, een droom om Luuk enorm te helpen met zijn ontwikkeling. De logopediste van Luuk, Marieke, vertelde deze week dat dolfijntherapie echt iets voor Luuk zou zijn. Het zou hem enorm helpen met zijn spraak. Want die loopt nog ietsjepietsje achter. Het zou hem helpen om alles wat meer duidelijk te kunnen maken aan ons, op school en iedereen om hem heen. Het zou hem helpen en ons ook. Want wat is communiceren toch belangrijk. Wij kennen Luuk door en door en tussen zijn brabbeltaal door, komen steeds meer verstaanbare woorden voorbij. En ook met handen en voeten (lees: gebarentaal) komen we samen een heel eind. Maar wat zou het fijn zijn als Luuk nog wat meer gestimuleerd zou worden met zijn ontwikkeling! Niet alleen zijn spraak, maar zijn niet-zindelijk zijn, zijn zelfvertrouwen zou zo'n enorme boost kunnen krijgen. Maar ook zijn grove en fijne motoriek, sociale en functionele vaardigheden, cognitieve ontwikkeling komen aan bod. Ja, Marieke heeft de droom weer aangewakkerd en we willen proberen onze droom uit te laten komen. Helpen jullie mee?"

Rekeningnummer

Steun deze actie en maak onze droom werkelijkheid!
Rekeningnummer 110.59.58 t.n.v. L de Vries ovv Luuk!

De teller staat op € 8.185,-

dinsdag 18 juni 2013

Therapiedag 6, complimentendag!

Het vaste ritueel in de ochtend, kids om kwart voor 7 wakker. Luuk al gauw achter de Ipad, de broodjes worden om 8 uur gehaald bij de Appie. Wasje draaien, spelletje doen met Sem en om 10 uur weer naar het Therapy Centre.

Luuk had er erg veel zin in! Kon eigenlijk niet wachten na het weekend en liep weer in 1 keer mee naar het Therapy Centre. Geen duidelijke afspraak, gewoon een keer gezegd dat we in 1 keer doorlopen naar Merel. Geen consequenties en geen beloningen, want hij ging al. Enthousiast onthaald door Merel, Lisette en Katharina en Sem mee met Gabrielle om een speurtocht te doen. Wij hebben nog een rondje gelopen in het Sea Aquarium en even naar de dolfijnenshow gekeken. Blijft fantastisch om te zien!

Luuk was ook erg blij om Chabelita te zien. Op het dock gaat de dolfijntrainster Chabelita eerst roepen met een fluitje. Luuk wacht dan geduldig af met zijn voetjes in het water. Keurig roept hij 'Chabelita!' en als ze dan komt, krijgt ze luid applaus van iedereen op het dock. Chabelita zwaait enthousiast met haar vinnen (heet dat zo?) Geweldig om naar te kijken!

Naast Luuk zit Luka op dock 2, een autistische jongen van een jaar of 9. Luka heeft hier al mooie stappen gemaakt. Maar wat hij erg moeilijk vindt, is wachten en verandering. Paul, de therapeut van Luka had bedacht om daar maar eens te wachten op het dock tot Bonnie, zijn dolfijn kwam. Een kwartier. Ze zaten daar met z'n drieën met de armen over elkaar te wachten. Enorm moeilijk, maar Luka deed het heel goed. Stipt na een kwartier was daar dan eindelijk Bonnie. De beloning was meteen het wachten waard, want de blijdschap op het gezicht van Luka was groot! Mooie vorm van therapie!
Ook is er een meisje van jaar of 18 uit Amerika met de spierziekte ALS. Ze zit in een rolstoel. Wij spreken de ouders geregeld en de therapie is niet bedoeld om vooruitgang te boeken, maar om het enigszins stabiel te houden en vooral om het meisje enorm te laten genieten. En dat doet ze! En de ouders en familie genieten mee. Bijzonder en zeker als je weet dat haar zus afgelopen jaar aan ALS is overleden. Er is ook een gehandicapt jongetje met, ik denk, spasme. Hij reageert nauwelijks en de bewegingen gaan ook moeizaam. Hij is een jaar of 5. In het water heeft hij een zwemvest aan met allemaal banden om hem stabiel te houden. Na het zwemmen met de dolfijn, gaat de therapeute oefeningen doen met zijn armen en benen. Heel bijzonder om te zien. En zo zie je ook dat therapie heel divers is.

Chabelita was vandaag een beetje afgeleid. Chabelita is verliefd op Papito en die was op zoek naar haar. De banden van de dolfijnen zijn nauw, zoals Bonnie de moeder van Chabelita die naast haar bezig is. Die zoeken elkaar tijdens de therapie natuurlijk ook op. Zo is de natuur!

Daarentegen was Luuk uiterst geconcentreerd en had een hele goede werkhouding. Merel heeft het verschillende keren tegen ons gezegd. En dat voor de maandag. Niks opnieuw opstarten en wennen, voor Luuk was het gewoon therapiedag 6. Heel fijn om te horen!
Binnen hadden ze weer het eten geoefend. Dit keer een banaan, doperwtjes en worteltjes, en een krentenbol. Alles op, geen enkel probleem. Ook het spelletje ging goed. Wij hoorden vandaag dat ze al een paar keer het 'gewichtvest' hebben uitgeprobeerd. Een enorm zwaar ding, voelden we vandaag. Volgens mij gebruiken ze die ook het in het speciaal onderwijs. Ik moet even op internet gaan zoeken naar dat ding. Want het werkt heel goed bij Luuk. Wordt Luuk tijdens een spelletje wat wiebelig en dreigt hij zijn concentratie te verliezen, doen ze dat vast aan. Dat zorgt dat hij zijn concentratie meteen weer terug heeft. Op school kan dat gebruikt worden voor een werkje.

Aan- en uitkleden doet Luuk tegenwoordig zelf. En dat deed hij voorheen niet... Tot de schoenen aan toe. Het is natuurlijk tropisch warm hier wat zorgt voor een klam lijf bij Luuk. Hij heeft dan enkel een klein zetje nodig bij zijn shirt wat vastplakt aan zijn lijf. Op de wc zitten gaat nu ook prima. Vaak gaan plas, wel wat druppeltjes en dat laatste wordt natuurlijk enthousiast aangemoedigd. Maar hij doet zijn uiterste best! We hebben nog een tip gekregen voor het poepzindelijk worden. Als je geen interesse hebt in dit verhaal, skip het maar eventjes ;-). Zodra Luuk heeft gepoept in zijn luier, moeten we hem toch op de wc zetten. En bij voorkeur zijn 'drap' door de wc spoelen, zodat Luuk dat ook ziet. Daar hoort de poep. Ik heb met Leon afgesproken dat hij dat gaat doen ;-).

Spelletje op het dock ging top. Een Duits spelletje over een muis in het ziekenhuis, in de dierentuin etc. De bedoeling is dat je verschillende afbeeldingen zoals dokterstas bij bijvoorbeeld het ziekenhuis legt. 9 onderwerpen met verschillende plaatjes, allemaal ineens goed. De blokjes voor de woorden  gaan super. Het is natuurlijk niet dat wij de blokjes of steentjes aan Luuk geven en zeggen 'vertel maar, jongen!' We gebruiken het nu om Luuk te ondersteunen als hij 1 zin duidelijk wil maken waarvan wij denken dat hij dat wil zeggen. Nogmaals een uitkomst!

Merel zei dat Luuk dankzij zijn werkhouding en concentratie zeer leerbaar is en dat maakt ons natuurlijk trotse ouders. Ook was hij ontzettend lief voor Chabelita en de therapeuten. Wat me opvalt hier is dat de therapeuten rustig blijven. Iets wat heel goed werkt bij Luuk. Uiterst consequent zijn. Altijd vragen om oogcontact en vooral 1 op 1 situaties creëren. Wil je dat Luuk iets doet, ga er vooral niet met zijn drieën doorheen tetteren, maar maak 1 op 1 contact met Luuk en maak dan bijvoorbeeld de afspraak. En dan luistert hij veel beter! En rustig blijven, niet overdreven kinderlijk. Luuk begrijpt veel meer dan de meeste denken. Gewoon rustig vertellen wat er gaat gebeuren of wat je wil weten.

Na een zwemmiddagje, stond er in de namiddag nog een boottocht georganiseerd door het CDTC op het programma. Naar het Spaanse Water maar nu met een grote boot, de Pelikan Express. Luuk wilde naar links naar de dolfijnen, de boot staat rechts. Niet mee te krijgen. Totdat de vader en het meisje met ALS Luuk kwamen halen. Laatst al een keer gebeurd toen Luuk niet wilde lopen. Luuk mag dan de rolstoel duwen. Luuk geniet en het meisje ook! En zie, een kleine afwisseling werkt. Al moeten we thuis andere middelen toepassen ;-).
En toen was daar Daan. Daan is een downer van 13 jaar. Een geweldige gozer, hij lijkt wel de oudere broer van Luuk.We hebben ze al een paar keer ontmoet en vanmiddag al wat mee gedronken. Eigenlijk zouden ze niet mee gaan tot grote teleurstelling van Luuk en Sem. Luuk en Sem vinden Daan geweldig, net of ze elkaar al jaren kennen. De interactie tussen Daan en Luuk, en Sem trouwens ook, is geweldig mooi om te zien! Daan is grappig en praat goed. Samen hadden ze de grootste lol. Maar Daan is ook heel zorgzaam, slaat vaak een arm om Luuk heen. En met z'n drieën knuffelen ze wat af!

Na het boottripje nog even geborreld bij Hemmingway (ligt naast Mambo Beach waar veel BN'ers komen, maar zeker zo mooi) met Daan en zijn ouders. Gezellig gekletst en heel interessant om te horen hoe een jongen van 13 van down het nu doet. Veel herkenningspunten in de opvoeding, een fijn gesprek!

Zo, en ik dacht dat ik niet zo veel te vertellen had vandaag ;-)!

















3 opmerkingen:

  1. Mooi menneke toch hè, die Sem!!!

    #trotsepapa ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Femke,
    mooi om jullie verhalen te lezen. Wat het drukvest betreft hier stond deze week iets over in het Brabants Dagblad. Ik zal het opzoeken en aan Susanne geven.
    Geniet nog van elkaar
    Groetjes Charlotte Daalderop
    (woensdagavond borrel)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt zo leuk om te lezen hoe het allemaal gaat. Ontroerend joh!
    Ben mega blij dat jullie het fijn hebben en dat Luuk het zo goed doet. Ik lees alles uiteraard ook het poep verhaal, ik skip niks :-)
    Kus Christel

    BeantwoordenVerwijderen

Wat is dolfijntherapie?

Dolfijn ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen.

Wat het is: een uniek, door dolfijnen ondersteund programma
CDTC biedt een twee weken durend programma op maat waarin de interactie met dolfijnen een hoofdrol speelt. Het is ontworpen voor de behandeling van patiënten van 3jaar en ouder met handicaps als autisme en hersenverlamming, en ook voor mensen met psychologische aandoeningen als depressie en posttraumatisch stresssyndroom. (Zie lijst van diagnoses.) Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het complementeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is, worden diens ouders, broertjes en zusjes nauw betrokken bij de behandeling. Het programma wordt geboden in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Spaans.

Wat er bereikt wordt: een positief verschil
Er is een hoge mate van succes. Onze patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
• fijne en grove motorische vaardigheden
• spraak en taalbeheersing
• cognitieve ontwikkeling
• sociale en functionele vaardigheden
Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Hoe het werkt: de dolfijn als krachtige motivator
Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Voorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Waarom dolfijnen: slimme en sociale dieren
Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. “De dolfijn is net als ik!” Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Hoe het programma is opgebouwd
• Een twee weken durend programma op maat
• Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag
• Tussentijds een vrij weekend
• De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut
• Aangepaste programma’s zijn op aanvraag beschikbaar
Op de eerste dag verwelkomt de therapeut de patiënt, diens familie en verzorgers. (Voorafgaand aan de anamnese is de medische geschiedenis en alle informatie van de behandelaars thuis al bestudeerd.) Samen met de therapeut worden nu heldere doelen gesteld. Er volgt een rondleiding door het centrum en er is gelegenheid tot kennismaking met het behandelend team en de andere patiënten en gezinnen. Dan kan de sessie beginnen. Tijd om de dolfijnen te ontmoeten en samen met ze aan de slag te gaan.

Hoe de sessies zijn opgebouwd
Iedere sessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:• Een haf uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer• Een uur door de dolfijn ondersteunde therapie op het platform en in het water• Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren• EvaluatieTijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een capabele stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.Op het platform en in het water voegen een dolfijnentrainer en een dolfijn zich bij het team. De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. Ouders en verzorgers kijken van een afstand toe. Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt, diens familie en verzorgers. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

Meer info op http://www.cdtc.an/