Een droom...

Inmiddels is onze droom uit gekomen! In juni 2013 zijn we naar Curaçao geweest om met Luuk de 2 weken durende therapie te volgen. Een meer dan geweldige ervaring! En stiekem zeker voor herhaling vatbaar! Lees hier het uitgebreide dagboek van onze trip!

Wij hebben een droom... Een droom die altijd heel ver weg leek te zijn. Maar naarmate de jaren vorderen is de droom groter geworden. Dromen blijven bestaan, maar nog mooier zou zijn als deze werkelijkheid zou kunnen worden! Onze wens is om met onze zoon Luuk dolfijntherapie volgen!

Luuk is 6 jaar en heeft downsyndroom. Dit was in begin even een klap, maar al gauw zijn we ervoor gegaan. Met ups en down, dat wel. Maar Luuk heeft ons al gauw geleerd dat het vooral enorm genieten is met dit bijzondere mannetje. Luuk is een heerlijk vrolijk kind. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij is alert en erg nieuwsgierig. Hij wil graag de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis. Hij is zich aan het ontpoppen tot een heuse charmeur. Soms duurt het net iets langer om van hem een reactie of een lach te krijgen. Maar zodra je dat lukt, pakt hij je helemaal in. Luuk is dol op zijn broertje Sem van 4 en Luuk is grote held van Sem!

Wil je meer lezen over Luuk? Kijk dan op
www.luukdevries.nl . Het dagboek wordt al 6 jaar bijgehouden.

Op deze site kun je het blog lezen en zien wat voor acties we hebben gehouden voor Luuk. Inmiddels hebben we ruimschoots het therapiebedrag bij elkaar gekregen en zijn overdonderd door de acties van anderen en de hartverwarmende reacties! Geweldig! Onze droom komt uit: Luuk gaat naar de dolfijnen!

Lees onderaan deze pagina meer over dolfijntherapie.

"De knopen zijn doorgehakt! Wij hebben een droom, een droom om Luuk enorm te helpen met zijn ontwikkeling. De logopediste van Luuk, Marieke, vertelde deze week dat dolfijntherapie echt iets voor Luuk zou zijn. Het zou hem enorm helpen met zijn spraak. Want die loopt nog ietsjepietsje achter. Het zou hem helpen om alles wat meer duidelijk te kunnen maken aan ons, op school en iedereen om hem heen. Het zou hem helpen en ons ook. Want wat is communiceren toch belangrijk. Wij kennen Luuk door en door en tussen zijn brabbeltaal door, komen steeds meer verstaanbare woorden voorbij. En ook met handen en voeten (lees: gebarentaal) komen we samen een heel eind. Maar wat zou het fijn zijn als Luuk nog wat meer gestimuleerd zou worden met zijn ontwikkeling! Niet alleen zijn spraak, maar zijn niet-zindelijk zijn, zijn zelfvertrouwen zou zo'n enorme boost kunnen krijgen. Maar ook zijn grove en fijne motoriek, sociale en functionele vaardigheden, cognitieve ontwikkeling komen aan bod. Ja, Marieke heeft de droom weer aangewakkerd en we willen proberen onze droom uit te laten komen. Helpen jullie mee?"

Rekeningnummer

Steun deze actie en maak onze droom werkelijkheid!
Rekeningnummer 110.59.58 t.n.v. L de Vries ovv Luuk!

De teller staat op € 8.185,-

woensdag 19 juni 2013

Therapiedag 7 Gedrag en mondmotoriek

Therapiedag 7 begint wederom relaxed zoals een vakantiedag behoort te zijn. De dag begint ook met een beetje regen. Tot nu toe is die alleen 's nachts gevallen of enkele druppels overdag. Maar dit mogen we een bui noemen. Het gekke is dat het dan nog steeds stikheet is. Het klimaat in Curaçao doet je rustig aan doen. Voor de toeristen in ieder geval. De mensen die hier wonen, lopen in een lange broek en doen 's avonds een vestje aan. Wij lopen dan nog steeds in een kort broekje en hemdje. Het is 's nachts nog steeds 28 graden. Lang leve de airco! En het waait altijd, windkracht 4 of 5. Je kunt ook niks leuks met je haren doen, 1 stap buiten de deur en je kapsel is weer ontploft. Bij Luuk en Sem blijft de gel 5 minuten zitten.

Het lopen naar het Therapy Centre ging weer goed. Slecht 1 keer duidelijk gezegd dat we in 1 x doorlopen naar Merel. Merel zei dat het wel beter is om toch een duidelijke afspraak te maken voor dat je gaat lopen. Als Luuk niet meer zou willen en je moet dan nog de afspraak gaan maken, dan werkt het vaak niet meer.

Sem mocht vandaag mee naar binnen om oefeningen en spelletjes samen met Luuk te doen. Ze deden een blaasspelletje met rietjes en een balletje. Goed voor de mondmotoriek. Luuk had gewonnen, op het nippertje. Sem vond het niet heel erg. Thuis is dat wel anders, want als er 1 fanatiek is, is Sem het wel! Haha!
Het viel ze op dat de spraak van Sem nog niet zo goed is. We vertelden dat hij sinds een half jaar logopedie heeft en hij moeite heeft met bepaalde klanken als de 's' . We hebben destijds ook een goede keuze gemaakt met de naam 'Sem'... Veel klanken klinken ook erg nassaal. Ze vroegen of we al een keer bij de KNO-arts zijn geweest. Dat hebben we inderdaad een jaar geleden gedaan om het KNO-gebied te laten checken op bijvoorbeeld een open verhemelte of te grote amandelen. Alles zag er goed uit. Lisette, therapeute en logopediste, denkt dat Sem zijn huig niet goed gebruikt. Die zou niet altijd goed sluiten, daardoor gaat er lucht door de neus gaat en klinkt het dus heel anders. Advies is om onder andere blaas- en zuigspelletjes te gaan doen. Kunnen we dus mooi met Luuk en Sem oefenen. Tevens schrijft Lisette nog wat spelletjes op en dingen om de spraak bij Sem te oefenen. We zullen met Tamara, de logopediste van Sem in Nederland, nog eens kijken hoe we thuis nog wat actiever de spraak kunnen verbeteren.

Met Luuk ging het weer heel goed op het dock. Hij geniet enorm van het zwemmen met Chabelita. Dat wordt over een paar dagen afkicken voor hem en voor ons. Maar gelukkig hebben we de foto's nog, zullen we maar zeggen ;-). Luuk gebruikt 'ja' en 'nee' nog door elkaar. Ze gebruiken als ondersteuning een rode kaart met 'nee' en een groene kaart met 'ja'. Dan wijst Luuk wel de juiste kaart aan. Op deze manier kun je met alle spelletjes een stapje verder gaan, want ja en nee is toch wel een basisbegrip.

We hebben ook nog wat tips gekregen uit een workshop 'gedrag'. Luuk kan nogal eens zeuren als hij zijn zin niet krijgt of als hij even geen raad weet met zichzelf. 'Negeren' is de oplossing. Niet op antwoorden en door gaan met je gesprek, geen aandacht aangeven. Lastig! Gisteren bij Hemmingway ging het even niet hoe Luuk het wilde en begon weer te jammeren. We hebben daar inderdaad niet op gereageerd en het zeuren was zo over. Kunnen we meteen goed toepassen bij Sem.

Mensen hebben ook de neiging om heel hard te praten tegen Luuk. Nou zijn zijn oren niet optimaal, maar doof is hij zeker niet. Vaak zeggen mensen ook 2 keer hetzelfde tegen Luuk. Gewoon dezelfde zin wordt herhaald. Dat wordt schijnbaar vaker gedaan tegen een kind met een handicap. De vraag werd gesteld 'of je kind soms doof is'. Niet dus en alles 1 x zeggen is meer dan genoeg. Geef Luuk even de tijd om te antwoorden. Dat duurt soms gewoon wat langer.

Na de therapie zijn we nog even Parke Tropikal Zoo Curaçao geweest, de dierentuin van Curaçao. De kinderen vonden het geweldig om een paar apen, pauwen en de dieren van de kinderboerderij te zien.
Wij zagen vooral dat veel kooien en hokken leeg  waren. En de panter die ze ook hadden in een veel te klein kooi rond liep. Daarbij was het heel erg heet en stond er geen zuchtje wind. Dat zorgde ervoor dat Luuk niet meer naar de auto wilde lopen en even later ook niet de auto in wilde. De hitte-explosie was ondertussen bij ons allemaal toegeslagen en dan is het niet fijn als je in de brandende zon een afspraak met Luuk moet gaan maken die overigens niet werkte. Dus de flink tegensputterende Luuk met moeite in de auto gekregen. Pffff...

En 's avonds eindelijk oude schoolvriendin Manon Nijssen weer gezien! Manon woont hier nu al 7 jaar voordat ze  de backpackend een groot deel van Amerika heeft gezien. Via Facebook nog steeds contact met haar. Uren geluisterd naar haar de verhalen van haar backpack-avonturen en het leven in Curaçao. Geweldig om te horen en het was zo 2 uur 's nachts. Aankomende week gaan we nog even een hapje eten met z'n allen en gaan we nog kijken waar Manon woont.

Sem mag morgen een ochtend mee met de dolfijntrainster. En dat is natuurlijk te gek!






1 opmerking:

  1. Natalia Lensen19 juni 2013 om 14:05

    Weer een positief verslag ,het doet jullie goed daar . Veel bruikbare tips vaak eenvoudig'maar je moet maar weten. Groetjes daar

    BeantwoordenVerwijderen

Wat is dolfijntherapie?

Dolfijn ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen.

Wat het is: een uniek, door dolfijnen ondersteund programma
CDTC biedt een twee weken durend programma op maat waarin de interactie met dolfijnen een hoofdrol speelt. Het is ontworpen voor de behandeling van patiënten van 3jaar en ouder met handicaps als autisme en hersenverlamming, en ook voor mensen met psychologische aandoeningen als depressie en posttraumatisch stresssyndroom. (Zie lijst van diagnoses.) Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het complementeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is, worden diens ouders, broertjes en zusjes nauw betrokken bij de behandeling. Het programma wordt geboden in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Spaans.

Wat er bereikt wordt: een positief verschil
Er is een hoge mate van succes. Onze patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
• fijne en grove motorische vaardigheden
• spraak en taalbeheersing
• cognitieve ontwikkeling
• sociale en functionele vaardigheden
Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Hoe het werkt: de dolfijn als krachtige motivator
Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Voorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Waarom dolfijnen: slimme en sociale dieren
Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. “De dolfijn is net als ik!” Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Hoe het programma is opgebouwd
• Een twee weken durend programma op maat
• Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag
• Tussentijds een vrij weekend
• De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut
• Aangepaste programma’s zijn op aanvraag beschikbaar
Op de eerste dag verwelkomt de therapeut de patiënt, diens familie en verzorgers. (Voorafgaand aan de anamnese is de medische geschiedenis en alle informatie van de behandelaars thuis al bestudeerd.) Samen met de therapeut worden nu heldere doelen gesteld. Er volgt een rondleiding door het centrum en er is gelegenheid tot kennismaking met het behandelend team en de andere patiënten en gezinnen. Dan kan de sessie beginnen. Tijd om de dolfijnen te ontmoeten en samen met ze aan de slag te gaan.

Hoe de sessies zijn opgebouwd
Iedere sessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:• Een haf uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer• Een uur door de dolfijn ondersteunde therapie op het platform en in het water• Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren• EvaluatieTijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een capabele stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.Op het platform en in het water voegen een dolfijnentrainer en een dolfijn zich bij het team. De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. Ouders en verzorgers kijken van een afstand toe. Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt, diens familie en verzorgers. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

Meer info op http://www.cdtc.an/