Een droom...

Inmiddels is onze droom uit gekomen! In juni 2013 zijn we naar Curaçao geweest om met Luuk de 2 weken durende therapie te volgen. Een meer dan geweldige ervaring! En stiekem zeker voor herhaling vatbaar! Lees hier het uitgebreide dagboek van onze trip!

Wij hebben een droom... Een droom die altijd heel ver weg leek te zijn. Maar naarmate de jaren vorderen is de droom groter geworden. Dromen blijven bestaan, maar nog mooier zou zijn als deze werkelijkheid zou kunnen worden! Onze wens is om met onze zoon Luuk dolfijntherapie volgen!

Luuk is 6 jaar en heeft downsyndroom. Dit was in begin even een klap, maar al gauw zijn we ervoor gegaan. Met ups en down, dat wel. Maar Luuk heeft ons al gauw geleerd dat het vooral enorm genieten is met dit bijzondere mannetje. Luuk is een heerlijk vrolijk kind. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij is alert en erg nieuwsgierig. Hij wil graag de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis. Hij is zich aan het ontpoppen tot een heuse charmeur. Soms duurt het net iets langer om van hem een reactie of een lach te krijgen. Maar zodra je dat lukt, pakt hij je helemaal in. Luuk is dol op zijn broertje Sem van 4 en Luuk is grote held van Sem!

Wil je meer lezen over Luuk? Kijk dan op
www.luukdevries.nl . Het dagboek wordt al 6 jaar bijgehouden.

Op deze site kun je het blog lezen en zien wat voor acties we hebben gehouden voor Luuk. Inmiddels hebben we ruimschoots het therapiebedrag bij elkaar gekregen en zijn overdonderd door de acties van anderen en de hartverwarmende reacties! Geweldig! Onze droom komt uit: Luuk gaat naar de dolfijnen!

Lees onderaan deze pagina meer over dolfijntherapie.

"De knopen zijn doorgehakt! Wij hebben een droom, een droom om Luuk enorm te helpen met zijn ontwikkeling. De logopediste van Luuk, Marieke, vertelde deze week dat dolfijntherapie echt iets voor Luuk zou zijn. Het zou hem enorm helpen met zijn spraak. Want die loopt nog ietsjepietsje achter. Het zou hem helpen om alles wat meer duidelijk te kunnen maken aan ons, op school en iedereen om hem heen. Het zou hem helpen en ons ook. Want wat is communiceren toch belangrijk. Wij kennen Luuk door en door en tussen zijn brabbeltaal door, komen steeds meer verstaanbare woorden voorbij. En ook met handen en voeten (lees: gebarentaal) komen we samen een heel eind. Maar wat zou het fijn zijn als Luuk nog wat meer gestimuleerd zou worden met zijn ontwikkeling! Niet alleen zijn spraak, maar zijn niet-zindelijk zijn, zijn zelfvertrouwen zou zo'n enorme boost kunnen krijgen. Maar ook zijn grove en fijne motoriek, sociale en functionele vaardigheden, cognitieve ontwikkeling komen aan bod. Ja, Marieke heeft de droom weer aangewakkerd en we willen proberen onze droom uit te laten komen. Helpen jullie mee?"

Rekeningnummer

Steun deze actie en maak onze droom werkelijkheid!
Rekeningnummer 110.59.58 t.n.v. L de Vries ovv Luuk!

De teller staat op € 8.185,-

maandag 10 juni 2013

Eerste therapiedag, meer dan geweldig!!!

Afgelopen nacht natuurlijk amper geslapen. Toch wel spannend allemaal en zo veel zin in dat we niet meer konden wachten. Luuk was vannacht al bij ons komen liggen en uiteindelijk om half 7 al klaar wakker. Vrolijk opgestaan, maar na een uur was zijn humeur al volledig omgeslagen. Wat is dat toch met hem? Hij heeft wel veel last van zijn 30 muggenbulten op zijn benen. Zou dat het zijn?

Maar goed om half 10 hadden we hem mopperend en wel in de auto op weg neer het Therapy Centre. Sem deed zijn uiterste best om hem op te vrolijken. De schat! Binnen ging het gelukkig iets beter en werden we enthousiast verwelkomd door Merel, zijn therapeute. Een hele vrolijke en rustige meid en daar is Luuk dol op! Logopediste Lisette helpt Merel een handje.

Binnen was het nog even lastig om Luuk in het kamertje te krijgen waar wij even afscheid van hem moesten nemen om het intakegesprek te voeren. Maar ook hier had Sem hem een handje geholpen.
Tijdens het intakegesprek hebben we uitgebreid kunnen vertellen wat de leerdoelen zijn. Sem had inmiddels ook al kennis gemaakt met Katharina van broertjes- en zusjes programma. Sem is alleen het enige broertje deze periode. Maar dat vindt hij gelukkig niet erg.

Tijdens het halen van een smoothie voor Sem waren we Luuk even uit het oog verloren. We dachten dat hij nog binnen aan het omkleden was. Toen we even later bij Dock 1 gingen kijken, hoorden we Luuk al 'Chabelita' roepen en lag hij uitgebreid in het water met Merel en dolfijn Chabelita. Wat was dat geweldig om te zien!!! Luuk was erg aan het genieten! Wat een mooi moment, onbeschrijfelijk!



Vanaf de kant heb je een goed uitzicht op Dock 1. Luuk had ons ook pas na een kwartier door. We zagen dat Luuk telkens wat opdrachtjes moest doen op het dock of in het water en daarna mocht hij als beloning met Chabelita en Merel het water in. Samen zwemmen, met de bal en de ring spelen of
superhard met Chabelita door het water. Chabelita liet ondertussen ook nog haar truckjes zien. Luuk
gaf luid applaus en genoot zichtbaar en wij ook! Luuk moest telkens terug zwemmen naar de kant. 
Daarbij deden ze de zwemslag voor. In de verte zagen we dat hij die keurig maakte!

Na afloop hebben we nog een gesprek gehad met Merel en Lisette. Allereerst vertelden ze dat Luuk heel goed had mee gewerkt en er duidelijk zin in had. Tijdens de opdrachtjes stond hij elke keer te popelen om weer met Chabelita het water in te gaan. Zo konden ze hem goed vragen om de opdrachtjes af te maken. 
Over de spraak vertelden ze het volgende. Luuk wil graag vertellen, maar haalt de zinsopbouw door elkaar. Ze willen nu eerst proberen om Luuk een zin mooi te vertellen met tussenpauzes zonder af te raffelen zodat je hem slechter verstaat. Dat doen ze door blokjes te gebruiken. Bijvoorbeeld "Mag ik een kaart?" Luuk slaat gauw een woord over. Door per woord een blokje aan te wijzen, kan hij geen woorden overslaan. Luuk begrijpt zo beter dat een zin uit woorden bestaat. Hij begreep goed wat de bedoeling was. Daarna gaan ze verder met de articulatie.

Belangrijk hierbij is dat Luuk telkens oogcontact maakt. Iets dat hij nogal eens vergeet. Ook moeten we hem positief corrigeren. Dus vooral niet de zin beginnen met 'Nee,...'. Maar 'Probeer het nog eens'.

Ook nemen ze de zindelijkheid mee in het programma, dat wil zeggen dat hij voor de therapie en erna op de wc wordt gezet. Tot onze grote verbazing ging hij zonder problemen op de wc en deed een klein plasje! Toeval of niet, wij zijn blij met dit kleine stapje. Merel vertelde dat ze een plas-geluid na doet en vraagt aan Luuk of echt alles er uit is. Dan telt ze heel langzaam tot 10 en mag Luuk van de wc af. Ook voor het aan- en uitkleden hebben ze een tactiek. Ze gebruiken een mat waarop Luuk mag uitkleden. Hij mag er niet af om te voorkomen dat hij gaat rondlopen en zijn concentratie kwijt is. Een keer geprobeerd, daarna was het duidelijk voor hem. Uitkleden ging goed. Alleen met het t-shirt had hij wat problemen. Daarna gooit Luuk standaard zijn kleding in de lucht. Ook dit pakken ze dit aan door de handen naast elkaar te houden en aan Luuk te vragen of hij de kleding daar op wil leggen. Dit begreep hij en deed wat hij moest doen. 

Ja en nee haalt Luuk nog door elkaar. Hier gaan ze de komende dagen kaarten voor gebruiken zodat 
hij beter het verschil gaat begrijpen.
Ook merkte Merel dat Luuk wat onrustig werd tijdens het maken van de opdrachtjes. Hij wilde graag het water in. Hij begon wat met zijn lijf te draaien. Ze gaan een gewichtvest uitproberen zodat Luuk zijn schouders wat naar beneden gedrukt worden en hij zich beter kan concentreren. Het werkt niet bij iedereen, maar ze gaan kijken hoe Luuk erop reageert.

We zijn onder de indruk van de eerste dag. Luuk reageert erg goed op Merel en Chabalita. Merel vertelde wel dat dwingende ogen dwingen en dat ze nog wel wat tegengas gaat verwachten met bijvoorbeeld de blokjes. Gebruikt hij de blokjes niet goed dan mag Luuk niet meteen het water in... We hebben veel feedback gekregen, het meeste heb ik nu meteen opgeschreven. Anders vergeten we het dadelijk nog. Wellicht kan Leon nog wat puntjes aanvullen.

We kijken terug op een bijzondere eerste dag en maken vanavond de fles Prosecco open die we van Bert en Marlies hebben gekregen in het appartement. We hebben nu toch al wel iets te vieren. Onze droom is aan het uitkomen!!

Ps morgen gaat Leon op zoek naar een kabeltje om de foto's van de spiegelreflex camera op de Ipad te zetten. Die zijn namelijk zo veel mooier!


























13 opmerkingen:

  1. Wat super om te lezen zeg! Krijg er kippevel van! Zal voor jullie zo gaaf zijn om Luuk daar in het water en op het dock bezig te zien. Wij zijn met zn 2-en al eens op Curacao geweest en daar heb ik toen met dolfijnen gezwommen. Dat was al zo bijzonder, zal dat echt nooit vergeten. En nu dolfijnen als therapie, dat is helemaal bijzonder. Gaaf dat er na dag 1 al zoveel tips en trucs en kleine stapjes zijn. Veel plezier nog. Gr. Dick, Marjan, Tijs & Stef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Marjan, het is natuurlijk pas dag 1, maar zo de moeite waard om hier te zijn! Voor het hele gezin!

      Verwijderen
    2. Heey daar, wat super om te lezen en wat doen ze al veel in zo,n eerste dag!!! Geniet van elkaar en van Luuk en ook wij zijn benieuwd wat er verder gaat gebeuren!
      Liefs van ons alle 4 XXX Jolanda, Peter, Meike en Isa.

      Verwijderen
  2. Ben er ontroerd van, vindt het zoooo geweldig dat jullie droom uit is gekomen. Wat Luuk ervan gaat leren , is afwachten voor jullie.Het is nooit voor niks geweest alles is mee genomen. Al is het alleen al de ervaring om daar te mogen met z,n vieren. En dat Luuk kan zwemmen met de dolfijnen. Heel veel succes voor Luuk en geniet ervan allemaal . Dikke kus van ons!!!Hennie Natalia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij waren ook wel een beetje ontroerd, hoor ;-)! Jullie hadden Luuk moeten zien! Geweldig vond hij het!

      Verwijderen
  3. Proost en geniet er van. Heb jullie verhaal twee keer moeten lezen om te kunnen bevatten, wat er allemaal al gerealiseerd is en in beweging is gezet op de eerste dag van de dolfijntherapie. Hier kun je alleen maar van dromen. Maar zou het dan toch waar zijn: dat dromen geen bedrog zijn maar toch uitkomen. Vol verwachting wacht ik op de volgende verhalen en natuurlijk op de volgende stapjes die Luuk gaat maken.
    Groeten: Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mooi om te zien, Hans! We hebben niet voor niks zo hard met z'n allen gewerkt om dit voor elkaar te krijgen! Leon koopt morgen een kabeltje om de foto's van de spiegelreflex camera op de IPad te kunnen zetten. Die zijn zo veel mooier!

      Verwijderen
  4. wow wat een mooi verhaal!! ben zo benieuwd hoe ik hem de laatste paar dagen op school ga meemaken.....

    geniet ervan en vooral heel veel plezier

    groetjes van alle kinderen in de klas

    Gemmeke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Luuk mist jullie wel allemaal! Maar het is geweldig hier, voor iedereen!

      Verwijderen
  5. Inderdaad wat een geweldig verhaal! En wat kan jij alles toch duidelijk en mooi opschrijven!
    Geniet ervan en veel groeten aan Sem van de juffen en de kinderen van de klas!
    Groetjes Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ingeborg, het is fantastisch hier! Voor Luuk maar ook voor Sem. Hij krijgt alle aandacht en doet onwijs leuke dingen in het sea aquarium. Hij mist jullie wel en vooral Mijntje! Mijntje had nog een kaartje in de brievenbus gedaan met allemaal hartjes. Die staat nu op het nachtkastje van Sem. Haha! Groetjes terug aan iedereen!

      Verwijderen
  6. Hoi , mooi verhaal en belangrijker is dat ik hoop dat het aan jullie verwachtingen gaat voldoen en dat jullie er allemaal baat bij hebben. Maar zo te horen gaat dat wel lukken.
    Groetjes Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige belevenis! Wat kunnen ze in een dag al veel doen zeg! Ben benieuwd hoe de volgende,dagen gaan! Geniet van deze enorm bijzondere ervaring en beleef.ieder moment bewust. T is zo bijzonder...
    Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen

Wat is dolfijntherapie?

Dolfijn ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen.

Wat het is: een uniek, door dolfijnen ondersteund programma
CDTC biedt een twee weken durend programma op maat waarin de interactie met dolfijnen een hoofdrol speelt. Het is ontworpen voor de behandeling van patiënten van 3jaar en ouder met handicaps als autisme en hersenverlamming, en ook voor mensen met psychologische aandoeningen als depressie en posttraumatisch stresssyndroom. (Zie lijst van diagnoses.) Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het complementeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is, worden diens ouders, broertjes en zusjes nauw betrokken bij de behandeling. Het programma wordt geboden in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Spaans.

Wat er bereikt wordt: een positief verschil
Er is een hoge mate van succes. Onze patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
• fijne en grove motorische vaardigheden
• spraak en taalbeheersing
• cognitieve ontwikkeling
• sociale en functionele vaardigheden
Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Hoe het werkt: de dolfijn als krachtige motivator
Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Voorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Waarom dolfijnen: slimme en sociale dieren
Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. “De dolfijn is net als ik!” Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Hoe het programma is opgebouwd
• Een twee weken durend programma op maat
• Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag
• Tussentijds een vrij weekend
• De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut
• Aangepaste programma’s zijn op aanvraag beschikbaar
Op de eerste dag verwelkomt de therapeut de patiënt, diens familie en verzorgers. (Voorafgaand aan de anamnese is de medische geschiedenis en alle informatie van de behandelaars thuis al bestudeerd.) Samen met de therapeut worden nu heldere doelen gesteld. Er volgt een rondleiding door het centrum en er is gelegenheid tot kennismaking met het behandelend team en de andere patiënten en gezinnen. Dan kan de sessie beginnen. Tijd om de dolfijnen te ontmoeten en samen met ze aan de slag te gaan.

Hoe de sessies zijn opgebouwd
Iedere sessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:• Een haf uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer• Een uur door de dolfijn ondersteunde therapie op het platform en in het water• Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren• EvaluatieTijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een capabele stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.Op het platform en in het water voegen een dolfijnentrainer en een dolfijn zich bij het team. De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. Ouders en verzorgers kijken van een afstand toe. Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt, diens familie en verzorgers. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

Meer info op http://www.cdtc.an/