Family Swim en Dag 6
Mirte heeft ook met de dolfijn gezwommen. Stoer! Leuk om zo met z'n drietjes in het water te liggen en Dee Dee. Benthe werd door de stagiaire vermaakt en is even bij ons komen kijken.
Maandag -dag 6 => Vandaag was het weer zusjesdag. Mirte heeft de hele sessie weer mee geholpen. Mede op verzoek van Mirte is aandacht besteed aan het feit dat Mirte niet 6 keer Benthe moet roepen voor ze een reactie krijgt. Ze hebben dit geoefend door een spel. Naam noemen, speler moet ja zeggen, de 'roeper' aankijken, dan zegt de 'roeper' "xx jij bent aan de beurt". Voor Benthe wordt een mini-stappenplan gemaakt. Je hoort je naam, je zegt ja en kijkt de persoon aan, dan luister je naar deze persoon. Hierdoor krijg je haar aandacht. Wanneer ze dit goed beheerst zal haar werkhouding ook weer worden versterkt. Deze week wordt dit stappenplannetje verder ingesleten bij Benthe. Mirte snapt het ook. Vanavond thuis heeft zij gelijk toen Benthe haar riep en direct haar vraag stelde ook zelf aangegeven: Benthe, eerst moet ik ja zeggen en kijken, dan mag je pas praten. Verder hebben geert en ik vandaag een consult gehad van de familie-psych en pedagoog. Hier hebben we weer volop nuttige tips gehad om Benthe en Mirte verder te helpen ontwikkelen. Ieder op hun eigen niveau, maar ook in balans met elkaar. Erg waardevol moment weer. Even afstand, reflectie en tips. Vanavond met de therapie-gezinnen een mooie sunset boottocht gemaakt richting het Spaanse water. Nu twee ronkende meisjes en op naar morgen, dag 7 alweer.
Mirte heeft ook met de dolfijn gezwommen. Stoer! Leuk om zo met z'n drietjes in het water te liggen en Dee Dee. Benthe werd door de stagiaire vermaakt en is even bij ons komen kijken.
Maandag -dag 6 => Vandaag was het weer zusjesdag. Mirte heeft de hele sessie weer mee geholpen. Mede op verzoek van Mirte is aandacht besteed aan het feit dat Mirte niet 6 keer Benthe moet roepen voor ze een reactie krijgt. Ze hebben dit geoefend door een spel. Naam noemen, speler moet ja zeggen, de 'roeper' aankijken, dan zegt de 'roeper' "xx jij bent aan de beurt". Voor Benthe wordt een mini-stappenplan gemaakt. Je hoort je naam, je zegt ja en kijkt de persoon aan, dan luister je naar deze persoon. Hierdoor krijg je haar aandacht. Wanneer ze dit goed beheerst zal haar werkhouding ook weer worden versterkt. Deze week wordt dit stappenplannetje verder ingesleten bij Benthe. Mirte snapt het ook. Vanavond thuis heeft zij gelijk toen Benthe haar riep en direct haar vraag stelde ook zelf aangegeven: Benthe, eerst moet ik ja zeggen en kijken, dan mag je pas praten. Verder hebben geert en ik vandaag een consult gehad van de familie-psych en pedagoog. Hier hebben we weer volop nuttige tips gehad om Benthe en Mirte verder te helpen ontwikkelen. Ieder op hun eigen niveau, maar ook in balans met elkaar. Erg waardevol moment weer. Even afstand, reflectie en tips. Vanavond met de therapie-gezinnen een mooie sunset boottocht gemaakt richting het Spaanse water. Nu twee ronkende meisjes en op naar morgen, dag 7 alweer.
Dag 7 en 8
Deze dagen is Anja vooral aan de slag gegaan met aandacht, werkhouding en werkgeheugen. Ze heeft een ‘luisterkaart’ voor Benthe gemaakt. Hier staat het stappenplannetje op om goed te luisteren, in picto’s en woorden: 1. Naam roepen, 2: kijken en ja zeggen 3: in de ogen kijken 4: vertellen/vraag stellen. Je merkt dat wanneer je volgens dit plannetje contact zoekt, de aandacht en concentr...atie van Benthe beter is. Ook al kijkt ze je maar even in de ogen, dit is het teken dat je haar ‘pakt’. Je merkt , dat je de vraag minder vaak (en vaak zelfs maar 1 keer) hoeft te stellen om antwoord of actie te krijgen. Benthe is zelf vol trots met haar ‘luisterkaart’. Zodra je haar naam roept, zegt ze steeds ‘wacht even mijn briefje’. Dan pakt ze het stappenplannetje en gaat volgens de 4 picto’s reageren. Ik vermoed dat de 4 stappen zelfs al bekend zijn, maar Benthe vindt de kaart zo interessant dat ze deze graag gebruikt. Prima, want visuele ondersteuning maakt het weer wat makkelijker. Ook thuis zijn we volgens dit plannetje aan de slag. Ook Benthe en Mirte hebben deze stappen samen geoefend. Dus regelmatig hoor je Benthe of Mirte tegen de ander zeggen “nu kijken en ja zeggen”.
Anja gaat een vergelijkbaar plannetje maken ‘hoe maak ik een werkje’. Dit proces is ook in 5 stapjes op te delen. Deze kan ze dan inzetten bij de taakjes die ze Benthe laat maken en later ook op school. Je merkt namelijk dat sturing geven aan jezelf vaak lastig is. Dit is wel nodig om aandacht bij je taakje te houden. Dit stappenplannetje kan Benthe (mede visueel) daarin ondersteunen.
Ook heeft Anja aangegeven, dat het werken goed gaat. Daarbij moet je dan wel zorgen voor de goede werkhouding (luisteren, volgens bovenstaande methode), afspraakje maken ‘wat gaan we doen, hoe en wat daarna’ en dan aan de slag gaan. Dan kan Benthe de concentratie wel opbrengen.
Wanneer Benthe afhaakt, dan is het goed om haar weer op het afspraakje aan te spreken. Eerst dit opdrachtje, dan het volgende. Wanneer dit niet werkt, zou je kunnen zeggen, neem een minuutje of 2 minunten pauze om de spanningsboog weer op te laden en dan verder gaan om het werkje af te maken. Niet andere werkjes aanbieden om haar aandacht weer te krijgen. Zo leert ze taakjes etc. af te maken, aandacht te houden, concentratie op te brengen. Goede tips. Deze gaat Anja in het verslag ook uitwerken. Voor thuis en school.
Mirte heeft dag 8 de dolfijntrainerdag gehad. Van de de 'echte' dolfijntrainer heeft ze les gehad, op het dok de dolfijnen trucs laten doen, de viskeuken gezien en een dolfijnspeurtocht gemaakt. Kortom, genieten. Mirte is bij de snorkelclub helemaal in haar element. Ze wil iedere dag dan ook maximale tijd naar de snorkelclub. Goed voor haar. Wij vermaken ons naar de sessie van Benthe dan op het naast gelegen strandje tot Mirte klaar is. Mirte is dinsdag ook met Geert alleen nog naar Punda (Willemstad) geweest. Lekker samen op pad, t-shirts voor papa kopen, drankje op het terras. Maximale aandacht.
Inmiddels hebben we ook Maud (8 jaar downie), haar ouders en broertje (Bram 12 jaar en bij de snorkelclub) ontmoet. Leuk om ervaringen te delen. Zondag gaan we gezamenlijk naar een strandje.
Deze dagen is Anja vooral aan de slag gegaan met aandacht, werkhouding en werkgeheugen. Ze heeft een ‘luisterkaart’ voor Benthe gemaakt. Hier staat het stappenplannetje op om goed te luisteren, in picto’s en woorden: 1. Naam roepen, 2: kijken en ja zeggen 3: in de ogen kijken 4: vertellen/vraag stellen. Je merkt dat wanneer je volgens dit plannetje contact zoekt, de aandacht en concentr...atie van Benthe beter is. Ook al kijkt ze je maar even in de ogen, dit is het teken dat je haar ‘pakt’. Je merkt , dat je de vraag minder vaak (en vaak zelfs maar 1 keer) hoeft te stellen om antwoord of actie te krijgen. Benthe is zelf vol trots met haar ‘luisterkaart’. Zodra je haar naam roept, zegt ze steeds ‘wacht even mijn briefje’. Dan pakt ze het stappenplannetje en gaat volgens de 4 picto’s reageren. Ik vermoed dat de 4 stappen zelfs al bekend zijn, maar Benthe vindt de kaart zo interessant dat ze deze graag gebruikt. Prima, want visuele ondersteuning maakt het weer wat makkelijker. Ook thuis zijn we volgens dit plannetje aan de slag. Ook Benthe en Mirte hebben deze stappen samen geoefend. Dus regelmatig hoor je Benthe of Mirte tegen de ander zeggen “nu kijken en ja zeggen”.
Anja gaat een vergelijkbaar plannetje maken ‘hoe maak ik een werkje’. Dit proces is ook in 5 stapjes op te delen. Deze kan ze dan inzetten bij de taakjes die ze Benthe laat maken en later ook op school. Je merkt namelijk dat sturing geven aan jezelf vaak lastig is. Dit is wel nodig om aandacht bij je taakje te houden. Dit stappenplannetje kan Benthe (mede visueel) daarin ondersteunen.
Ook heeft Anja aangegeven, dat het werken goed gaat. Daarbij moet je dan wel zorgen voor de goede werkhouding (luisteren, volgens bovenstaande methode), afspraakje maken ‘wat gaan we doen, hoe en wat daarna’ en dan aan de slag gaan. Dan kan Benthe de concentratie wel opbrengen.
Wanneer Benthe afhaakt, dan is het goed om haar weer op het afspraakje aan te spreken. Eerst dit opdrachtje, dan het volgende. Wanneer dit niet werkt, zou je kunnen zeggen, neem een minuutje of 2 minunten pauze om de spanningsboog weer op te laden en dan verder gaan om het werkje af te maken. Niet andere werkjes aanbieden om haar aandacht weer te krijgen. Zo leert ze taakjes etc. af te maken, aandacht te houden, concentratie op te brengen. Goede tips. Deze gaat Anja in het verslag ook uitwerken. Voor thuis en school.
Mirte heeft dag 8 de dolfijntrainerdag gehad. Van de de 'echte' dolfijntrainer heeft ze les gehad, op het dok de dolfijnen trucs laten doen, de viskeuken gezien en een dolfijnspeurtocht gemaakt. Kortom, genieten. Mirte is bij de snorkelclub helemaal in haar element. Ze wil iedere dag dan ook maximale tijd naar de snorkelclub. Goed voor haar. Wij vermaken ons naar de sessie van Benthe dan op het naast gelegen strandje tot Mirte klaar is. Mirte is dinsdag ook met Geert alleen nog naar Punda (Willemstad) geweest. Lekker samen op pad, t-shirts voor papa kopen, drankje op het terras. Maximale aandacht.
Inmiddels hebben we ook Maud (8 jaar downie), haar ouders en broertje (Bram 12 jaar en bij de snorkelclub) ontmoet. Leuk om ervaringen te delen. Zondag gaan we gezamenlijk naar een strandje.
O ja, nog een een ding. Omdat we hier toch nog steeds wat vragen over krijgen.
** Waarom is gekozen voor dolfijntherapie op Curacao en niet in Harderwijk?
Curacao heeft veruit de meest bewezen positieve resultaten gehaald. Daarbij is herhaling en structuur voor Luuk zeer belangrijk. In Harderwijk kan Luuk de therapie volgen in een 6 weken durend programma van telkens 60 minuten per dag. Dat wil zeggen een uurtje per week met een pauze van een week. Natuurlijk zal dit ook enig effect hebben, maar voor Luuk zou het veel beter zijn om dag in dag uit de leerstof aangeboden te krijgen. Wij moeten nu bij Luuk ook elke dag weer opnieuw veel herhalen om het gewenste resultaat te behalen.
En ook Harderwijk is uiteraard niet gratis. Sterker nog, de kosten voor 7 sessies bedraagt € 5.500, eigen bijdrage is € 2.500. Ook hier is een wachtlijst (inschrijven vanaf 5 1/2 jaar) en wil je eerder aan de therapie deelnemen dan zijn de kosten dus ongeveer even hoog als in Curacao.
Wat ook een heel groot voordeel is van Curacao is dat Sem betrokken wordt gedurende de therapie. Dit om na terugkeer verder te gaan met de geleerde stof en zijn broer Luuk beter te gaan begrijpen. En natuurlijk om hem ook de aandacht te geven die hij verdient. Want hoe hard we er ook aan werken, Luuk is toch een zorgenkindje en krijgt hierdoor nu eenmaal iets meer aandacht. Sem is nu al een knokkertje die af en toe om aandacht "schreeuwt". Het zou dan ook voor ons heel veel betekenen om Sem net zo veel, al is het op een andere manier, te betrekken bij de therapie. De broertjes hebben immers nog heel wat jaartjes samen door te brengen!
Wij zijn de opa en oma van Benthe enMirte en wij zijn mee geweest naar Curacao. Wij hebben enorm genoten en willen deze therapie van harte aanbevele. Benthe en Mirte hebben flinke sprongen vooruit gemaakt en ook wj hebben veel geleerd.
BeantwoordenVerwijderenwij wensen jullie vel succes en hopen dat jullie droom voor Luuk uit gaat komen.
Henny en Huub Gurtsen
Hallo Henny en Huub,
BeantwoordenVerwijderenHet was voor ons fantastisch om te zien en te lezen hoe een dag dolfijntherapie eruit ziet. Wat heeft Benthe genoten! En jullie als opa en oma natuurlijk ook! We zijn al hard op weg om de therapie voor Luuk te realiseren. Het is geweldig om te doen. Vooral omdat we zulke mooie reacties krijgen en iedereen zo betrokken raakt. We zijn er nog niet, maar gaan zeker door!
Bedankt voor jullie berichtje.
groetjes,
Femke