Een droom...

Inmiddels is onze droom uit gekomen! In juni 2013 zijn we naar Curaçao geweest om met Luuk de 2 weken durende therapie te volgen. Een meer dan geweldige ervaring! En stiekem zeker voor herhaling vatbaar! Lees hier het uitgebreide dagboek van onze trip!

Wij hebben een droom... Een droom die altijd heel ver weg leek te zijn. Maar naarmate de jaren vorderen is de droom groter geworden. Dromen blijven bestaan, maar nog mooier zou zijn als deze werkelijkheid zou kunnen worden! Onze wens is om met onze zoon Luuk dolfijntherapie volgen!

Luuk is 6 jaar en heeft downsyndroom. Dit was in begin even een klap, maar al gauw zijn we ervoor gegaan. Met ups en down, dat wel. Maar Luuk heeft ons al gauw geleerd dat het vooral enorm genieten is met dit bijzondere mannetje. Luuk is een heerlijk vrolijk kind. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij is alert en erg nieuwsgierig. Hij wil graag de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis. Hij is zich aan het ontpoppen tot een heuse charmeur. Soms duurt het net iets langer om van hem een reactie of een lach te krijgen. Maar zodra je dat lukt, pakt hij je helemaal in. Luuk is dol op zijn broertje Sem van 4 en Luuk is grote held van Sem!

Wil je meer lezen over Luuk? Kijk dan op
www.luukdevries.nl . Het dagboek wordt al 6 jaar bijgehouden.

Op deze site kun je het blog lezen en zien wat voor acties we hebben gehouden voor Luuk. Inmiddels hebben we ruimschoots het therapiebedrag bij elkaar gekregen en zijn overdonderd door de acties van anderen en de hartverwarmende reacties! Geweldig! Onze droom komt uit: Luuk gaat naar de dolfijnen!

Lees onderaan deze pagina meer over dolfijntherapie.

"De knopen zijn doorgehakt! Wij hebben een droom, een droom om Luuk enorm te helpen met zijn ontwikkeling. De logopediste van Luuk, Marieke, vertelde deze week dat dolfijntherapie echt iets voor Luuk zou zijn. Het zou hem enorm helpen met zijn spraak. Want die loopt nog ietsjepietsje achter. Het zou hem helpen om alles wat meer duidelijk te kunnen maken aan ons, op school en iedereen om hem heen. Het zou hem helpen en ons ook. Want wat is communiceren toch belangrijk. Wij kennen Luuk door en door en tussen zijn brabbeltaal door, komen steeds meer verstaanbare woorden voorbij. En ook met handen en voeten (lees: gebarentaal) komen we samen een heel eind. Maar wat zou het fijn zijn als Luuk nog wat meer gestimuleerd zou worden met zijn ontwikkeling! Niet alleen zijn spraak, maar zijn niet-zindelijk zijn, zijn zelfvertrouwen zou zo'n enorme boost kunnen krijgen. Maar ook zijn grove en fijne motoriek, sociale en functionele vaardigheden, cognitieve ontwikkeling komen aan bod. Ja, Marieke heeft de droom weer aangewakkerd en we willen proberen onze droom uit te laten komen. Helpen jullie mee?"

Rekeningnummer

Steun deze actie en maak onze droom werkelijkheid!
Rekeningnummer 110.59.58 t.n.v. L de Vries ovv Luuk!

De teller staat op € 8.185,-

vrijdag 27 juli 2012

Hoe ziet een dag dolfijntherapie eruit? Lees mee met Benthe!

Ben je ook benieuwd hoe een dag er uit ziet tijdens de dolfijntherapie in Curacao? Benthe, ook downsyndroom, is nu voor de tweede keer op Curacao om de therapie te volgen. Samen met haar ouders en zusje Mirte. En waarom voor de tweede keer? Omdat ze de eerste keer zoveel vooruitgang heeft geboekt! Ik volg hun avontuur via Facebook. Lees mee in het dagboek van Benthe. Uiteraard met toestemming van vader Geert van den Heuvel.

Family Swim en Dag 6
Mirte heeft ook met de dolfijn gezwommen. Stoer! Leuk om zo met z'n drietjes in het water te liggen en Dee Dee. Benthe werd door de stagiaire vermaakt en is even bij ons komen kijken.
Maandag -dag 6 => Vandaag was het weer zusjesdag. Mirte heeft de hele sessie weer mee geholpen. Mede op verzoek van Mirte is aandacht besteed aan het feit dat Mirte niet 6 keer Benthe moet roepen voor ze een reactie krijgt. Ze hebben dit geoefend door een spel. Naam noemen, speler moet ja zeggen, de 'roeper' aankijken, dan zegt de 'roeper' "xx jij bent aan de beurt". Voor Benthe wordt een mini-stappenplan gemaakt. Je hoort je naam, je zegt ja en kijkt de persoon aan, dan luister je naar deze persoon. Hierdoor krijg je haar aandacht. Wanneer ze dit goed beheerst zal haar werkhouding ook weer worden versterkt. Deze week wordt dit stappenplannetje verder ingesleten bij Benthe. Mirte snapt het ook. Vanavond thuis heeft zij gelijk toen Benthe haar riep en direct haar vraag stelde ook zelf aangegeven: Benthe, eerst moet ik ja zeggen en kijken, dan mag je pas praten. Verder hebben geert en ik vandaag een consult gehad van de familie-psych en pedagoog. Hier hebben we weer volop nuttige tips gehad om Benthe en Mirte verder te helpen ontwikkelen. Ieder op hun eigen niveau, maar ook in balans met elkaar. Erg waardevol moment weer. Even afstand, reflectie en tips. Vanavond met de therapie-gezinnen een mooie sunset boottocht gemaakt richting het Spaanse water. Nu twee ronkende meisjes en op naar morgen, dag 7 alweer.

Dag 7 en 8
Deze dagen is Anja vooral aan de slag gegaan met aandacht, werkhouding en werkgeheugen. Ze heeft een ‘luisterkaart’ voor Benthe gemaakt. Hier staat het stappenplannetje op om goed te luisteren, in picto’s en woorden: 1. Naam roepen, 2: kijken en ja zeggen 3: in de ogen kijken 4: vertellen/vraag stellen. Je merkt dat wanneer je volgens dit plannetje contact zoekt, de aandacht en concentr...atie van Benthe beter is. Ook al kijkt ze je maar even in de ogen, dit is het teken dat je haar ‘pakt’. Je merkt , dat je de vraag minder vaak (en vaak zelfs maar 1 keer) hoeft te stellen om antwoord of actie te krijgen. Benthe is zelf vol trots met haar ‘luisterkaart’. Zodra je haar naam roept, zegt ze steeds ‘wacht even mijn briefje’. Dan pakt ze het stappenplannetje en gaat volgens de 4 picto’s reageren. Ik vermoed dat de 4 stappen zelfs al bekend zijn, maar Benthe vindt de kaart zo interessant dat ze deze graag gebruikt. Prima, want visuele ondersteuning maakt het weer wat makkelijker. Ook thuis zijn we volgens dit plannetje aan de slag. Ook Benthe en Mirte hebben deze stappen samen geoefend. Dus regelmatig hoor je Benthe of Mirte tegen de ander zeggen “nu kijken en ja zeggen”.
Anja gaat een vergelijkbaar plannetje maken ‘hoe maak ik een werkje’. Dit proces is ook in 5 stapjes op te delen. Deze kan ze dan inzetten bij de taakjes die ze Benthe laat maken en later ook op school. Je merkt namelijk dat sturing geven aan jezelf vaak lastig is. Dit is wel nodig om aandacht bij je
taakje te houden. Dit stappenplannetje kan Benthe (mede visueel) daarin ondersteunen.
Ook heeft Anja aangegeven, dat het werken goed gaat. Daarbij moet je dan wel zorgen voor de goede werkhouding (luisteren, volgens bovenstaande methode), afspraakje maken ‘wat gaan we doen, hoe en wat daarna’ en dan aan de slag gaan. Dan kan Benthe de concentratie wel opbrengen.
Wanneer Benthe afhaakt, dan is het goed om haar weer op het afspraakje aan te spreken. Eerst dit opdrachtje, dan het volgende. Wanneer dit niet werkt, zou je kunnen zeggen, neem een minuutje of 2 minunten pauze om de spanningsboog weer op te laden en dan verder gaan om het werkje af te maken. Niet andere werkjes aanbieden om haar aandacht weer te krijgen. Zo leert ze taakjes etc. af te maken, aandacht te houden, concentratie op te brengen. Goede tips. Deze gaat Anja in het verslag ook uitwerken. Voor thuis en school.
Mirte heeft dag 8 de dolfijntrainerdag gehad. Van de de 'echte' dolfijntrainer heeft ze les gehad, op het dok de dolfijnen trucs laten doen, de viskeuken gezien en een dolfijnspeurtocht gemaakt. Kortom, genieten. Mirte is bij de snorkelclub helemaal in haar element. Ze wil iedere dag dan ook maximale tijd naar de snorkelclub. Goed voor haar. Wij vermaken ons naar de sessie van Benthe dan op het naast gelegen strandje tot Mirte klaar is. Mirte is dinsdag ook met Geert alleen nog naar Punda (Willemstad) geweest. Lekker samen op pad, t-shirts voor papa kopen, drankje op het terras. Maximale aandacht.
Inmiddels hebben we ook Maud (8 jaar downie), haar ouders en broertje (Bram 12 jaar en bij de snorkelclub) ontmoet. Leuk om ervaringen te delen. Zondag gaan we gezamenlijk naar een strandje.
Dag 9 Vandaag heeft Benthe weer gewerkt aan aandacht, werkgeheugen, werkhouding. Het gaat super goed! Enorme concentratie op het dok. Geen enkele afleiding gehad, zelfs niet wanneer de dolfijn begon te springen. Op het moment dat ze snel even naar de dolfijn wilde kijken, corrigeerde Benthe zichzelf door haar aandacht weer te richten op het werkje. TOP! Anja gaf ook aan, dat werkhouding, aandacht, werkgeheugen ook een belangrijk doel is om te oefenen. Deze voorwaarden zijn nodig om te leren leren. Het gaat dan niet om de uitkomst van het werkje, maar meer om houding, gedrag en proces. Dit wordt beloond.
Anja heeft verder nog voorbeelden van app's meegegeven (toch aan de Ipad dan maar??) Bijvoorbeeld letters schrijven, aandacht oefeningen en ze gaat nog linken sturen naar leuke werkjes om bijvoorbeeld aandacht en werkgeheugen te oefenen. Mirte is weer heel de dag onder de pannen geweest bij de snorkelclub. Zwemmen, knutselen, spelletjes. Nog steeds met evenveel plezier. Het is een hecht clubje geworden. Leuk om te zien. Ook zij heeft grote sprongen gemaakt. Gisterenavond een leuk bbq-feestje gehouden in ons huis voor Betica, Alston en Govanni en hun dochtertje Amira. Uiteraard waren opa Huub en oma Henny ook van de partij. Erg gezellig en hun dochtertje was gelijk dikke vriendinnen met Benthe en Mirte. Heel de avond in het zwembad doorgebracht.
Vandaag is het alweer de laatste dag met Dee-Dee en de snorkelclub. Maar eerst... de haren laten
vlechten.
Het dagboek is voor iedereen openbaar om te lezen. Zo schrijft vader Geert: "Juist om ze voor iedereen toegankelijk te maken. Curacao is voor ons zeker een betere optie. Zowel Benthe en Mirte maken enorme sprongen. Er zit hier zoveel kennis en kunde bij elkaar, gecombineerd met een onwijs gedreven team en een programma dat klopt. Voor ieder kind wordt de focus gelegd op specifieke doelen. In de loop van de twee weken worden deze doelen bijgesteld en aangevuld."
Na het lezen van het dagboek en het zien van de geweldige foto's, worden wij met de dag enthousiaster! Wat een bijzondere ervaring moet dat zijn! En wat een leerpunten, voor zowel Luuk en Sem. En met het ophalen van het sponsorgeld gaat het goed! We zijn al op 1/3 deel! En we gaan door!

O ja, nog een een ding. Omdat we hier toch nog steeds wat vragen over krijgen.
** Waarom is gekozen voor dolfijntherapie op Curacao en niet in Harderwijk?
Curacao heeft veruit de meest bewezen positieve resultaten gehaald. Daarbij is herhaling en structuur voor Luuk zeer belangrijk. In Harderwijk kan Luuk de therapie volgen in een 6 weken durend programma van telkens 60 minuten per dag. Dat wil zeggen een uurtje per week met een pauze van een week. Natuurlijk zal dit ook enig effect hebben, maar voor Luuk zou het veel beter zijn om dag in dag uit de leerstof aangeboden te krijgen. Wij moeten nu bij Luuk ook elke dag weer opnieuw veel herhalen om het gewenste resultaat te behalen.
En ook Harderwijk is uiteraard niet gratis. Sterker nog, de kosten voor 7 sessies bedraagt € 5.500, eigen bijdrage is € 2.500. Ook hier is een wachtlijst (inschrijven vanaf 5 1/2 jaar) en wil je eerder aan de therapie deelnemen dan zijn de kosten dus ongeveer even hoog als in Curacao.
Wat ook een heel groot voordeel is van Curacao is dat Sem betrokken wordt gedurende de therapie. Dit om na terugkeer verder te gaan met de geleerde stof en zijn broer Luuk beter te gaan begrijpen. En natuurlijk om hem ook de aandacht te geven die hij verdient. Want hoe hard we er ook aan werken, Luuk is toch een zorgenkindje en krijgt hierdoor nu eenmaal iets meer aandacht. Sem is nu al een knokkertje die af en toe om aandacht "schreeuwt". Het zou dan ook voor ons heel veel betekenen om Sem net zo veel, al is het op een andere manier, te betrekken bij de therapie. De broertjes hebben immers nog heel wat jaartjes samen door te brengen!

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn de opa en oma van Benthe enMirte en wij zijn mee geweest naar Curacao. Wij hebben enorm genoten en willen deze therapie van harte aanbevele. Benthe en Mirte hebben flinke sprongen vooruit gemaakt en ook wj hebben veel geleerd.
    wij wensen jullie vel succes en hopen dat jullie droom voor Luuk uit gaat komen.
    Henny en Huub Gurtsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henny en Huub,

    Het was voor ons fantastisch om te zien en te lezen hoe een dag dolfijntherapie eruit ziet. Wat heeft Benthe genoten! En jullie als opa en oma natuurlijk ook! We zijn al hard op weg om de therapie voor Luuk te realiseren. Het is geweldig om te doen. Vooral omdat we zulke mooie reacties krijgen en iedereen zo betrokken raakt. We zijn er nog niet, maar gaan zeker door!

    Bedankt voor jullie berichtje.

    groetjes,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat is dolfijntherapie?

Dolfijn ondersteunde therapie is een bijzondere therapie voor bijzondere kinderen/jongeren met beperkingen en speciale behoeftes. Er wordt een intensieve, op maat gemaakte, therapie aangeboden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende therapievormen, gecombineerd met de interactie met een dolfijn. De dolfijn is de motivator en de beloning voor het gewenste gedrag (lichamelijk, mentaal en emotioneel).Dolfijn ondersteunde therapie is een integrale, multidisciplinaire behandelmethode, waarin gekwalificeerde therapeuten samenwerken met speciaal voor de therapie getrainde dolfijnen. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat dolfijnen kinderen stimuleren om zich verder te ontwikkelen en dat kinderen tot vier keer zo snel leren wanneer ze therapie volgen die gecombineerd wordt met interactie met dolfijnen.

Wat het is: een uniek, door dolfijnen ondersteund programma
CDTC biedt een twee weken durend programma op maat waarin de interactie met dolfijnen een hoofdrol speelt. Het is ontworpen voor de behandeling van patiënten van 3jaar en ouder met handicaps als autisme en hersenverlamming, en ook voor mensen met psychologische aandoeningen als depressie en posttraumatisch stresssyndroom. (Zie lijst van diagnoses.) Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het complementeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is, worden diens ouders, broertjes en zusjes nauw betrokken bij de behandeling. Het programma wordt geboden in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Spaans.

Wat er bereikt wordt: een positief verschil
Er is een hoge mate van succes. Onze patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
• fijne en grove motorische vaardigheden
• spraak en taalbeheersing
• cognitieve ontwikkeling
• sociale en functionele vaardigheden
Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Hoe het werkt: de dolfijn als krachtige motivator
Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Voorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Waarom dolfijnen: slimme en sociale dieren
Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. “De dolfijn is net als ik!” Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Hoe het programma is opgebouwd
• Een twee weken durend programma op maat
• Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag
• Tussentijds een vrij weekend
• De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut
• Aangepaste programma’s zijn op aanvraag beschikbaar
Op de eerste dag verwelkomt de therapeut de patiënt, diens familie en verzorgers. (Voorafgaand aan de anamnese is de medische geschiedenis en alle informatie van de behandelaars thuis al bestudeerd.) Samen met de therapeut worden nu heldere doelen gesteld. Er volgt een rondleiding door het centrum en er is gelegenheid tot kennismaking met het behandelend team en de andere patiënten en gezinnen. Dan kan de sessie beginnen. Tijd om de dolfijnen te ontmoeten en samen met ze aan de slag te gaan.

Hoe de sessies zijn opgebouwd
Iedere sessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:• Een haf uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer• Een uur door de dolfijn ondersteunde therapie op het platform en in het water• Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren• EvaluatieTijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een capabele stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.Op het platform en in het water voegen een dolfijnentrainer en een dolfijn zich bij het team. De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. Ouders en verzorgers kijken van een afstand toe. Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt, diens familie en verzorgers. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

Meer info op http://www.cdtc.an/